Tybet – przyjazd

Ci którzy chcą udać się na własną rękę powinni być świadomi obowiązujących przepisów, które mogą się zmienić nagle i często na tyle gwałtownie, że nawet pracownicy biura podróży w Chengu – brama wjazdowa do Tybetu dla turystów wędrujących z plecakiem – dowiadują się o nich kiedy są już wprowadzane w życie. Podróż samolotem

Można lecieć przez Nepal (przylot do stolicy Katmandu) a następnie podróż przez miasto graniczne Kodari do Tybetu. Droga z Nepalu do Lhasa została otwarta dla turystów w 1980- tych.
Inną opcja jest lot przez Pekin do Lhasa ( z przystankiem w Chengdu) a następnie podróż w przeciwnym kierunku: Lhasa – Rigaze (Shigatze) a potem dalej w kierunki Nepalu. Nie można oczekiwać nowoczesnych samolotów i komfortu międzynarodowych lotów na trasach krajowych w Chinach.

Podróż do Tybetu autobusem

Autobusy zwykle wjeżdżają do Tybetu przez Golmud. Ktokolwiek jechał autobusem na tybetańskich drogach może potwierdzić dlaczego ciężarówki w Tybecie są przystrojone wszelkiego rodzaju zaklęciami przynoszącymi szczęście. Woda deszczowa z gór może zmyć całe ulice. Kierowcy jeżdżą bardzo blisko górskich urwisk a kiedy turyści obawiają się o swoje życie, kierowcy są, pomimo możliwości nadjechania z naprzeciwka pojazdu niewidocznego z powodu zakrętu, zdeterminowani wyprzedzić inny samochód.

Podróż do Tybetu pociągiem

Po pięciu latach budowy w jednym z najbardziej surowych terenów na świecie kolej Qinghai-Tibet została otwarta 1 czerwca 2006 roku. Linia rozciąga się na długości 1,956 km z miasta Xining do stolicy Tybetu Lhasy, wznosząc się na maksymalną wysokość 5000 metrów ponad poziom morza zdobywając tytuł „Najwyższej linii kolejowej na Ziemi”. Lata planowania i znaczące przeszkody inżynieryjne musiały zostać pokonane. Duża wysokość linii, a co za tym idzie brak tlenu, utrudniły budowę; również fakt, że większość torów została położona na wiecznej zmarzlinie i niezbędne stało się wybudowanie tuneli rozciągających się pod trzema pasmami górskimi.

Pociągi jeżdżące na trasie są nowoczesne, klimatyzowane i posiadają cztery klasy pomieszczeń – hard seat, soft seat, hard sleeper i soft sleeper. Pociąg luksusowy ma wejść do usług w nadchodzących miesiącach. Duża wysokość może sprawić, że pasażerowie będą odczuwali brak tlenu ale wszystkie wagony mają dodatkowo wpompowywany tlen do środka i maski tlenowe aby zwalczyć choroby wysokościowej. Jednak wielu turystów zgłaszało, że efekt jest raczej znikomy ponieważ okna w toaletach są często zostawiane otwarte co sprawia, ze utrzymanie zwiększonego ciśnienia w kabinie jest wątpliwe.

Codziennie do Lhasy odjeżdżają trzy pociągi w tym pociąg ekspresowy z Pekinu i Xian. Podróż zabiera około 48 godzin. Pociąg obsługuje kilka ważniejszych miast na swojej drodze. Nowe połączenie zostaną dodane wkrótce np. z Szanghaju i Guangzhou. Rezerwacje można składać na 10 dni przed odjazdem a obecne zainteresowanie jest na tyle wysokie, że wcześniejsza rezerwacja jest wymagana. Wiele biur podróży szczególnie te z Xian i Chengdu oferują pełne pakiety do Tybetu lub opcje zakupu biletu na pociąg osobno. Niektóre oferują organizację obowiązkowego pozwolenia na wjazd do Tybetu za opłatą, które należy zdobyć przed próbą wjazdu do prowincji.

Podróżowanie w Tybecie

Po pobycie w Lhasa większość podróżników udaje się do Nepalu często przez Rigaze miejsce stałego zamieszkania Panchen Lama (Panchen Riponche). Możesz dostać się do Rigaze autobusem. Nie ma potrzeby grupowego podróżowania. Żadne pozwolenia nie są wymagane. Drogę do Nepalu można najłatwiej pokonać poprzez przyłączenie się do grupy (można łatwo znaleźć jakąś w kilku hotelach w Lhasa) i wynajęcie Jeepa z kierowcą co ułatwi odwiedzenie miejsc poza Lhasa wzdłuż drogi do Nepalu.

Leave a Reply