W 2005 Formuła 1 zadebiutowała w ChRL na “Międzynarodowym Torze w Shanghaju”. Po Malezji i Japonii (Suzuka) był to trzeci tor w Azji, wraz którym następny rynek dla F1 zastał utworzony. Zwycięzcą pierwszego wyścigu był Rubens Barrichello (Ferrari) przed Kimi Räikkönenem (McLaren) i Jensonem Buttonem (BAR). Rekord okrążenia należy do Michaela Schumachera (1:32.238).
Tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Rilke. Kształt toru jest podobny do chińskiego znaku shang (nad) występującego w nazwie miasta. 56 okrążeń o długości 5,451 km jest wymaganych do ukończenia F1 Grand Prix o dystansie 305 km. Z dwoma prostymi poprzedzony ciasnymi zakrętami tor w Szanghaju jest bardzo wymagającym. Wyścig zaczyna się o 14 czasu lokalnego, który odpowiada godzinie 8 dla telewidzów w zachodniej Europie.
Historia i budowa toru wyścigowego.
Chiny starały się przez ostatnie lata znaleźć się w kalendarzu F1. oczywiście tor w Zhuhai (w południowej prowincji Guandong) nie nadawał się i ledwo został nazwany torem zapasowym w 1999. Międzynarodowym Tor w Szanghaju sprawił, że Chiny mogły przedstawić konkretną propozycje: zbudowany w mniej niż 18 miesięcy w miejscu gdzie kiedyś były bagna, może pomieści do 200 000 tysięcy widzów. Szanghaj posiada kontrakt do 2010 roku. Tor kosztował 245 milionów euro.
Położenie toru
Międzynarodowy Tor w Szanghaju leży w północno-zachodniej części Szanghaju w dzielnicy Jiading około godziny drogi od międzynarodowego lotniska w Pudong. Jest łatwo dostępny poprzez obwodnice miasta i drogi graniczne.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.