Filozofia Shaolin

Filozofia Shaolin Buddyzm zapoczątkowany w Nepalu 2500 lat temu i rozpowszechniony w Indiach 400 lat później. 1500 lat temu pojawił się w Chinach. Filozofia Shaolin bazuje na buddyzmie Chan, o którym mówi się, że ma korzenie w Świątyni Shaolin utworzonej przez Ta Mo, Bodhidarma lub Dharma. Jego cechą charakterystyczną jest odrzucenie dużej części zasad związanych z innymi sekcjami buddyzmu i skupia się na praktyce medytacji i rachunku sumienia. Przygotowanie do medytacji jest mechanizmem a podstawą tego mechanizmu jest sposób oddychania. Stąd medytacja i Kung Fu mają na celu uspokoić umysł i wzmocnić ciało. Filozofia Shaolin opisuje sztuki walki jako nieagresywne działanie polegające na zwróceniu agresji napastnika do niego i uniknięcie zranienia przez nią. Filozofia Shaolin kładzie nacisk na integracje i płynność energii. W nowoczesnym świecie mnisi ciągle żyją według surowej dyscypliny, czystości, samoświadomości i prostocie. Techniki Shaolin Ta Mo rozwinął Buddyzm Chan, którą stał się bardziej znany w Japonii jako buddyzm Zen, uczył mnichów w Świątyni Shaolin technik oddychania i ćwiczeń. Stworzył seria 18 sekwencji znanych jak „18 błoni Lo Han” (18 Hands of Lo Han):

  1. Taniec Żurawia
  2. Taniec Smoka
  3. Uciskanie i ponoszenie
  4. Taniec samotnego feniksa
  5. Naciąganie łuku
  6. Plecy Niedźwiedzia
  7. Nagłe podnoszenie
  8. Witanie gościa
  9. Taniec samotnego Bażanta
  10. Żuraw stojący na jednej nodze
  11. Słoń stojący na tylnich nogach
  12. Chłopiec czczący Avalokitesvara
  13. Okrążanie
  14. Zwroty ciała
  15. Nieufnie przyglądający się Tygrys
  16. Duszek przechodzący przez palmy
  17. Piękność paradująca z lotosem
  18. Posuwanie się naprzód i wycofywanie się

Te 18 sekwencji jest uważanych za podwaliny sztuka walki, z których słynie Shaolin. W XVI wieku człowiek zwany Zhue Yuen wkroczył do Świątyni Shaolin. Rozwinął on oryginalne 18 sekwencji i rozszerzył je do 72 sekwencji. Jednak będą wybitnym bokserem Zhue Yuen nie był usatysfakcjonowany i zaczął podróżować po Chinach w celu znalezienia praktyków od których mógłby się uczyć. Na swojej drodze spotkał Li Sou i Bai Yu Feng. W trójkę zmienili 72 sekwencji w 170 i podzielili je na Style Pięciu Zwierząt, którymi są:

  1. Tygrys
  2. Wąż
  3. Smok
  4. Lampart
  5. Żuraw

Shaolin Kung Fu podzielone jest na dwie szkoły, mianowicie: szkoła południowa, która koncentruje się na technikach pięści i północna, która koncentruje się na technikach stóp. Obydwie szkoły Stylów Pięciu Zwierząt jako swój fundament. Północna szkoła może być podzielona na trzy oddziały. Hung podkreśla siłę fizyczną, Kung skupia się na zwinności a ostatnia Yue uczy jak używać siły i zwinności. Z drugiej strony Południowa Szkoła zawiera pięć elementarnych szkół, którymi są: Ta Hung Men, Liu Chia Chuan, Tsai Chia Chuan, Li Chia Chuan i Mo Chia Chuan.

Leave a Reply