Konfucjanizm a Demokracja

Kulturalni teoretycy widzą bezpośredni związek pomiędzy religijno-kulturalnymi tradycjami i ich wpływem na konkretną konstytucję. Te tradycje są uważane za ważne, ponieważ nie są podatne na krótkoterminowe zmiany w odróżnieniu do politycznych instytucji. Modyfikacja wiekowych tradycji i kultur jest długoterminowym procesem.

Głównym reprezentantem przypadku mówiącego, że konfucjanizmu i demokracji nie można zjednoczyć jest Samuel P. Huntington, który nawiązał połączenie między zachodnim chrześcijaństwem i nowoczesną demokracją. Huntington twierdzi, że klasyczny konfucjanizm jest antydemokratyczny, ponieważ daje pierwszeństwo grupom ponad jednostkom.

Następnie Francis Fukuyam akcentuje aspekty konfucjanizmu, które popierają demokrację, podkreślające wartości kładzione na edukacje, która w zmodernizowanej teorii jest widziana jako podpora demokracji. Bez szkół ludzie nie mogą być informowani w demokratycznych debatach, w związku z tym nie mogą brać w nich udziału. Edukacja doprowadza do zmiany z ekonomicznego myślenia na polityczne i do powiązanej z tym chęci uczestniczenia w politycznych podejmowaniu decyzji. Co więcej, podkreśla on tolerancje konfucjanizmu.

Według Fukuyama konfucjanizm współistniał w przeszłości z równymi religiami jak chrześcijaństwo a w szczególności buddyzm. Konfucjanizm przewyższa chrześcijaństwo pod tym względem. W swojej pracy, o połączeniu pomiędzy chrześcijaństwem i demokracją, Huntington traci z oczu fakt, że również w chrześcijaństwie prawo człowieka nie posiada najwyższego autorytetu.

Ostatecznym prawem nie jest tutaj sąd a raczej sumienie przed Bogiem. Po drugie zapomina on, że Oświecenie w Europie, kiedy to rozwinęła się teoria demokracji, było antyreligijnym ruchem. Ponadto Fukuyama zwraca uwagę, że konfucjanizm był raczej politycznym nauczaniem niż moralną doktryną, która regulowała społecznie wzajemne oddziaływania pośród rodziny, pracy, wychowaniem i innymi elementami życia rodzinnego.

W międzyczasie dwa inne kraje, które Huntington przydzielił do grup kulturowych konfucjanizmu, Tajwan i Republika Południowej Korei, pomyślnie przeszły transformacje z autokratycznego do demokratycznego państwa i pomimo słabych punktów wewnętrznego systemu są na drodze do pomyślnej konsolidacji. Związek pomiędzy konfucjanizmem a porażką demokracji w Chinach nie może w tym przypadku być utworzony.

Leave a Reply