Chiny a Rada UN

W grudniu 2004 roku grupa międzynarodowych ekspertów złoży rekomendacje reformy Organizacji Narodów Zjednoczonych na ręce sekretarza generalnego Kofiego Annana zawierającą reformę Rady Bezpieczeństwa UN.

Znaczenie Chin w reformowaniu ONZ

Jako stały członek Rady Bezpieczeństwa, Chiny mają prawo veta, więc ich pozycja w procesie reformy odgrywa wielką rolę w próbach uzyskania przez Niemcy stałego miejsca w Radzie. Teoretycznie Chiny mogłyby użyć swojego prawa, aby wytrącić proces z balansu i zablokować niemieckie żądania. Co więcej, Chiny widzą się jako orędownika rozwijających się państw i szczególnie popierają silniejszą reprezentację państw afrykańskich. Proste rozszerzenie się Rady Bezpieczeństwa o kandydatury Niemiec, Japonii, Indii i Brazylii czekających przy “liniach bocznych” nie może uzyskać zgody Chin.

Oficjalne stanowisko Chin

Niemiecka prośba nie została oficjalnie poparta przez Chiny, jednak według Shen Guofang pełniącego obowiązki ambasadora przy UN, Chiny nie zamierzają również stać na drodze Niemiec do osiągnięcia większej międzynarodowej odpowiedzialności.

Z reguły Republika zatwierdza reformy UN. Wierzy się, że Rada Bezpieczeństwa w szczególności musi stać się bardziej sprawna, i że reprezentacja rozwijających się krajów musi być umocniona, ale poszerzając prawo veta ograniczyłoby tym samych zdolność UN do działania. Na pytanie, czy pięciu stałych członków rady powinno utrzymać prawo veta i czy to prawo powinno być rozszerzone na nowych członków, Chiny nie zajęły oficjalnego stanowiska, ale jest nieprawdopodobnym aby tych pięciu członków oddało veto i zgodziło się na przyznanie go innym członkom. Jednak oznaczałoby to dwie klasy stałych członków, jedna z prawem veta a druga bez. Jest wątpliwym czy nowi członkowie będą zadowolenie z takiego rozwiązania.

Stanowisko Chin wobec innych kandydatów.

Chiny i Japonia

Jasnym jest, że Niemcy działając sami, nie dostaną miejsca. Ale Chiny mają jasne zastrzeżenia przynajmniej jeśli chodzi o Japonię. Argument, że Japonia płaci wyższe składki członkowskie, niż inni członkowie poza USA, nie został zaakceptowany przez Chiny, ponieważ Rada Bezpieczeństwa nie jest Międzynarodowym Funduszem Monetarnym. Ponadto Chiny zawsze miały problem z Japonią mające swoje źródło w ostatniej okupacji przed i podczas II Wojny Światowej. Oficjalnie Chiny powstrzymują się aby uniknąć pogorszenia gospodarczych stosunków z Japonią ( z tego powodu np. nie ma nawet dnia upamiętniającego masakrę w Najing) ale twierdzą, ze Japonia ciągle nie jest świadoma swojej historycznej odpowiedzialności. Chiny również obawiają się negatywnego wpływu na relacje pomiędzy Japonią i Chinami, jeżeli Chiny użyją swojego prawa veta do zablokowania Japońskiej inicjatywy. Chiny chcą zapobiec takiej sytuacji.

Chiny i Indie

Roszczenia Indii są popierane przez Chiny, mimo sporu granicznego w 1962 roku pomiędzy dwoma państwami. Od tego czasu nieufne nastawienie Chin do Indii zmieniło się i Chiny uznają Indie za istotnego partnera w bezpieczeństwie w południowo-wschodniej Azji. W końcu Indie posiadają broń nuklearną i są jednym z najbardziej zaludnionych państw na świecie. Pakistan, który również posiada broń nuklearną mógłby stanowić problem. Do chwili obecnej Chiny dokładały starań aby utrzymać neutralne stosunki z Indiami i Pakistanem i traktować obydwa państwa równo. Odmówienie wniosku Indii o członkostwo mogłoby być zrozumiane jako wsparcie Pakistanu, zachęcając Indie do sprzymierzenia się z USA.

Chiny i Brazylia

Wniosek Brazylii jest także popierany przez Chiny, mimo że Brazylia na konkurenta o stałe miejsce w Argentynie. Chiny są trzecim największym partnerem handlowym Brazylii po USA i Argentynie.

Chiny i Nigeria

Nigeria jest uważana za jedno z kluczowych państw w Afryce, jest największym państwem na tym kontynencie i ma większe szanse na zdobycie miejsca w Radzie Bezpieczeństwa niż Południowa Afryka i Egipt.

Leave a Reply