Telewizja w Chinach

Telewizja w Chinach

Ponad:

  • miliard telewidzów,
  • 470 mln odbiorników telewizyjnych,
  • 2 tys. stacji telewizyjnych,
  • 60% wydatków na reklamę ulokowanych w tym sektorze,

czyli
telewizja w Chińskiej Republice Ludowej.

Telewizja na świecie

W 1929 roku uruchomiono pierwszą stację nadawczą w Wielkiej Brytanii, wg technologii opracowanej przez Birda (transmisja obrazu dynamicznego – na odległość pokazano obraz poruszającego się człowieka). 6 lat później, w Berlinie ruszył pierwszy regularny program telewizyjny. A w 1962 roku powstał ogólnoświatowy system telewizyjny wykorzystujący możliwości transmisji przy użyciu sztucznych satelitów ziemi.

A od kiedy można mówić o telewizji w Chinach?

Pierwsza stacja telewizyjna w Chinach Beijing Television, rozpoczęła nadawanie 1 maja 1958 roku. Chińczycy nie musieli czekać długo, w przeciągu dwóch lat powstało kilkadziesiąt stacji w dużych metropoliach. W 1960 roku ZSRR wycofało się z pomocy gospodarczej dla Chin, co miało swoje odbicie w zamknięciu wielu stacji telewizyjnych. Od 1970 roku można mówić o ustabilizowaniu się rynku. 1 maja 1978 roku Beijing Television przekształciła się w China Central Television (CCTV).

Stacje telewizyjne w Chinach

W 1994 roku na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej było ok. 700 stacji telewizyjnych (wliczając państwową CCTV i stacje: wojewódzkie, regionalne i lokalne). Liczba ta wzrosła z kilkunastu w 1978 r. do ok. 100 w 1980 i do ponad 2100 w 2005 roku. W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost liczby stacji regionalnych.

Reklama a telewizja

Większość chińskich stacji, aby przeżyć musi polegać na przychodach z reklam. Warto zaznaczyć, że reklama jest dzisiaj sposobem na funkcjonowanie wielu stacji telewizyjnych, co było niemożliwe do 1970 roku (w tym sektorze nie funkcjonowała w związku z reformami gospodarczymi przeprowadzanymi przez państwo). Wg dostępnych danych w 1998 roku ok. 4 miliardów dolarów wydano na reklamy w chińskiej telewizji.

Największy na świecie producent odbiorników telewizyjnych

Od 1978 do 1992 roku produkcja telewizorów wzrosła ok. 55 razy, czyniąc z Chin lidera wśród największych na świecie producentów telewizorów. W 2002 roku wyprodukowano ok. 30.000.000 odbiorników (w 1988 roku – 25 mln), obecnie mówi się już o liczbie ponad 370 mln.

Jak jest z oglądalnością TV w Chińskiej Republice Ludowej?

Wg dostępnych danych szacuje się, że oglądalność wynosi ok. 80% populacji, w tym 83% ludności miejskiej i 33% ludności wiejskiej. Telewizja stała się najważniejszym medium w codziennym życiu. Około 54% osób ogląda codziennie telewizję. Obecnie chińska telewizja ma najliczniejszą grupę odbiorców – ponad miliard telewidzów.

CCTV – instytucją polityczną i ideologicznym aparatem rządowym

Siedziba CCTV

Siedziba CCTV

China Central Television (CCTV) jest największą i najpotężniejszą chińską publiczną telewizją krajową. To ona ustaliła stosunki handlowe z ponad 250 telewizjami w 130 krajach. Jest to także jedna z najważniejszych firm w Chinach nadających wiadomości i jedno z najbardziej wpływowych chińskich mediów. Zgodnie z najnowszymi trendami otworzyła specjalizacyjne kanały: News Channel oraz kanał dla dzieci w 2003 roku – Children’s Channel i Music Channel w 2004 roku. Obecnie ma 19 kanałów.

Zagraniczne kanały

Od początku 2000 roku mieszkańcy Chin mogą wybierać zagraniczne kanały telewizyjne BBC, ESPN i Phoenix Chinese Chanel. China Xinhua News Network (CNC) wypuściła na rynek w języku angielskim 24 – godzinne pasmo wiadomości: CNC World w lipcu 2010. 70 procent treści wiadomości międzynarodowych i 30 procent dotyczących Chin.

Rozrywka czy news?

Logo China Xinhua News Network Corporation

Logo China Xinhua News Network Corporation

Programy telewizyjne w Chinach można podzielić na 4 sekcje: news- 15 procent, rozrywka – 50 procent, usługi – 10 procent i edukacja – 15 procent całego czasu antenowego.

Centrum mediów i kultury

Changsha uważana jest za centrum mediów i kultury w Chinach. Większość narodowych animacji i programów telewizyjnych jest tam produkowanych. Niezwykle popularny amerykański Idol czy Super Girl powstał tutaj.

Anteny satelitarne i kablowe

Użytkowania anten satelitarnych oficjalnie zakazano w 1993 roku, z wyjątkiem niektórych urzędów. Chińskie władze starają się kontrolować rynek satelitarny i kablowy, wymagając od wszystkich zagranicznych nadawców używania jednego satelity, państwowego Sinosatu. Jak zawsze znaleziono sposób na obejście odgórnego zakazu. Setki milionów Chińczyków podłączyło się do telewizji satelitarnej poprzez kable oferowane przez nielegalne firmy (wg dostępnych danych w 2006 r. było 139 milionów abonentów telewizji kablowej). W sierpniu 2005 roku, Chiny ogłosiły ​​zamrożenie zezwoleń dla zagranicznych nadawców satelitarnych wejścia na rynek chiński. Posunięcie to jako część większej kampanii rządowej miało na celu zdobycie większej kontroli nad mediami i przemysłem zw. z kulturą.

Rupert Murdoch w Chinach

Potentat mediowy, Rupert Murdoch próbował podbić rynek chiński przez Hong Kong. Otrzymał uprawnienia do nadawania programów Star poprzez system CCTV. Kiedy przejął kontrolę nad Star TV, chińskie władze wyparły go z rynku medialnego zakazując odbierania zagranicznych programów przez satelitę.

Telewizja w Chińskiej Republice Ludowej

Programy telewizyjne, tak jak i inne mass media w Chińskiej Republice Ludowej są kontrolowane przez państwo. Cenzurą telewizji zajmuje się SARFT, czyli Państwowa Administracja Radio, Filmu i Telewizji. Do jej zadań należy m.in.:  polityka medialna, ustalanie treści programów i ich tematów. Ze względu na fakt, że telewizja publiczna (obejmuje 1/3 rynku) jest instytucją polityczną i ideologicznym aparatem państwowym, otwarta debata ideologiczna jest zabroniona. Meo Zedong powiedział, że media muszą być pod nadzorem partii i dla partii jako jej „lojalne oczy, uszy i język”. Choć cenzura i kontrola telewizji jest silna widać coraz większy pluralizm i podejmowanie wielu tematów, które do tej pory stanowiły tabu.

Autor: Alicja Szulborska

Bibliografia:

The Museum of Broadcast and Communications (mbc): Junhao Hong, China television: Structure and system: http://www.museum.tv/eotvsection.php?entrycode=china
China Central Television: http://english.cntv.cn/about/, http://english.cntv.cn/01/index.shtml
Facts and Details: Chinese television and radio: stations, channels, cable and satellite tv: http://factsanddetails.com/china.php?itemid=236&catid=7&subcatid=43
The Economist, “Chinas got viewers”: http://www.economist.com/node/17522454
Spis stacji telewizyjnych w Chinach: http://chinasite.com/Media/Chinatv.html#China

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.