Chińskie malarstwo

Wieki chińskiej historii zaowocowały powstaniem wielu wyjątkowych obrazów, które roztaczają szczególną harmonię i piękno. Dają obserwatorowi możliwość uczucia wciągnięcia w obraz i zapomnienia wszystkich zmartwień i niepotrzebnych pragnień, które materialistyczny świat obecnie narzuca.

Wyjątkowy spokój chińskich obrazów jest wywoływany przez wybór motywu przez artystów. Ludzie Chin, krajobraz, drzewa, kwiaty, kamienie, ptaki i inne zwierzęta wielokrotnie były głównym punktem uwagi artystów i ukształtowały tradycyjną sztukę Chin.

Tradycyjna chińska sztuka wywodzi się z czasów przez dynastią Tang (618-907). W tamtych czasach głównym motywem w chińskich obrazach byli ludzie, a chińscy artyści starali się uchwycić ich używając techniki malowania kresek. Począwszy od połowy panowania dynastii Tang chińscy artyści zaczęli skupiać się na naturze i tworzyć znane krajobrazy Chin, kwiaty i malunki ptaków.

Chińscy artyści byli szczególnie popierani przez klasę wyższą w czasie dynastii Tang i Song (960-1270 n.e.) i dlatego mogli szczerze oddać się swojej pracy. Imperator Huizong z dynastii Song utworzył nawet Akademię Sztuki w celu wywarcia nacisku na talenty artystów z Chin i nowo przybyłych. Był to czas kiedy sztuka była traktowana bardzo poważnie, a chińskie obrazy miały polityczne i edukacyjne echa.

Przez następne lata chińska sztuka była coraz bardziej pod wpływem rozwijającej się literatury. Wielu pisarzy Chin zainteresowało się otaczającymi ich obrazami i czuli potrzebę wyrażenia swoich myśli w obrazach na płótnie zamiast pisaniem. Kiedy Mogołowie przejęli panowanie w Chinach podczas dynastii Yuan (1271-1368) założona Akademia została zamknięta, imperialny dwór stracił wpływ na styl malowania artystów, a chińscy pisarze stworzyli nową erę chińskiego malarstwa zdominowanego przez ich wolny i elegancki styl uchwycenia piękności natury.

Chińskie obrazy są często postrzegane jako namalowane nierealistycznie, ale należy zrozumieć rodzaj realizmu jaki chiński artysta starał się uchwycić. Nie jest to trójwymiarowa rzeczywistość, ale ukryty świat natury, który nie może zostać dostrzeżony świadomie. Chińczycy zawsze nadawali naturze większe znaczenie niż tylko coś ładnego aby się napatrzeć. Przeszukiwali naturę, aby znaleźć wgląd w swoje życie i w ogóle w życie. Jest to subiektywny wgląd, który uwidacznia rzeczywistość natury i jest odzwierciedlony w chińskich obrazach.

Leave a Reply