Współpraca z chińskimi firmami

Małe i średnie firmy coraz bardziej starają się skorzystać na eksporcie do Chin. Jednak jest to utrudnione przez wysokie koszty inwestycji i przeszkody administracyjne. Bazujące na powyższym następujące punkty odnośnie – jak można uzyskać kontakt i jakie możliwości marketingowe – są dostępne dla firm pragnących wejść na chiński rynek należy wziąć pod uwagę:

  • Szukać odpowiedniego partnera po przez firmy konsultingowe, Ministerstwo Handlu Zagranicznego lub ambasady.
  • Korzystają z mieszczącej się w Hong Kongu firmy handlowej jako pośrednika
  • Uczęszczać wystawy i wykłady
  • Bezpośredni kontakt z firmą działającą w podobnym sektorze
  • Przez zaznajomienie się z kontaktami do Chin

Ostatnio jednak zostało zaobserwowane, że chińskie firmy zwracają się do obcych osobiście szukając sposobów na sprzedaż swoich produktów lub szukając partnerów w interesach, jak również oferując swoje usługi jako wytwórca.

Takie oferty mogą być kuszące, ale często okazuje się, że są ryzykowne. Produkty wytwarzane taśmowo w Europie są ciągle wytwarzane ręcznie w Chinach z powody niskich kosztów. Prowadzi to do wysokiej liczby odrzucanych produktów. Nawet zaawansowana inspekcja miejsca produkcji nie gwarantuje wysokiej jakości. Zazwyczaj inspektorowi zostaje pokazane miejsce specjalnie przygotowane na wizytę.

Innym problemem jest kontynuowanie produkcji przez chińskich dostawców po dostarczeniu zamówienia. Nawet zakładana jest równoległa produkcja podczas wstępnego kontraktu i chiński rynek zalany zostaje kopią produktu.

Jak mawiał Konfucjusz: „Nie tworze niczego nowego po prostu kopiuje” – dużo chińskich firm ciągle wyznaje tą zasadę.

Obecność firmy w Chinach powinna być sygnowana według tych zasad:

  • Strona internetowa firmy w języku chińskim
  • Reklama na chińskich strona internetowych i w wyszukiwarkach
  • Reklama w chińskich czasopismach
  • Obecność na wystawach, obsługa klienta przez osobiste wizyty w Chinach
  • Założenie przedstawicielstwa w Chinach

Leave a Reply