Białoruś wznawia rozmowy ws. produkcji chińskich samochodów

Mińsk wznowił rozmowy z chińskim koncernem motoryzacyjnym Cherry o budowie na Białorusi fabryki samochodów tej marki – poinformował w czwartek w Mińsku szef departamentu przemysłu, transportu i łączności Ministerstwa Gospodarki 经济部 Uładzimir Dziernawoj.

Dziernawoj przypomniał, że biznesplan wspólnej chińsko-białoruskiej fabryki powstał już w ubiegłym roku, ale z powodu kryzysu jego realizacja została przełożona. „Miniony rok był rokiem kryzysowym, dlatego dopracowanie biznesplanu oraz związane z nim uzgodnienia nie zostały doprowadzone do stadium finalnego” – powiedział.

Jako dodatkową przyczynę zatrzymania prac nad projektem fabryki Dziernawoj wymienił wysunięcie przez stronę chińską „niewykonalnych żądań” dotyczących rozmiarów białoruskiego wkładu w inwestycję oraz zagwarantowanie przez Białoruś pełnego dostępu na rynek rosyjski俄罗斯市场.

„Obecnie proces rokowań trwa, choć nieco się spowolnił z powodu niepewności związanej z kwestiami ceł na samochody w ramach unii celnej Rosji, Kazachstanu i Białorusi” – dodał.

Białoruski wiceminister gospodarki Anatol Filonau powiedział w czwartek agencji BiełaPAN, że nie może na tym etapie rozmów zdradzić, jaki model Cherry będzie produkowany na Białorusi. Zauważył jednak, że chiński przemysł motoryzacyjny rozwija się bardzo dynamicznie, czego dowodem jest zakup przez koncern Geely firmy Volvo沃尔沃 za ponad dwa miliardy dolarów.

„Nie będę zdziwiony, jeśli okaże się, że za jakiś czas zaczną wypierać europejskich producentów z rynku” – podsumował.

Od 1 lipca na Białorusi, w Rosji i Kazachstanie哈萨克斯坦 zacznie obowiązywać wspólny Kodeks Celny w ramach unii celnej, którą utworzono pod koniec ubiegłego roku. Z dniem jego wejścia w życie znacznie wzrosną wewnętrzne cła importowe na samochody zagraniczne. Związane to jest z dostosowaniem ceł na Białorusi i w Kazachstanie do znacznie wyższych ceł w Rosji.

Według ocen ekspertów专家 białoruskich ceny samochodów używanych wzrosną na Białorusi średnio o 30-40 procent w zależności od rocznika. Spowoduje to wzrost opłacalności produkcji samochodowej na terytorium tego kraju.

W chwili obecnej na Białorusi istnieje tylko jedno przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe – montownia irańskich samochodów Samand. W ubiegłym roku taśmę opuściło 241 pojazdów. W planach na ten rok przewidziano produkcję 1100 sztuk. Firma Ford wycofała się z wytwarzania samochodów na Białorusi po dwóch latach obecności na rynku – w roku 2000. Oficjalną przyczyną zamknięcia fabryki pod Mińskiem była jej nieopłacalność.

Na 1000 mieszkańców 9,5-milionowej Białorusi przypada 260 samochodów osobowych. W Niemczech liczba ta jest ponad dwukrotnie wyższa.

中国汽车产量zhong1guo2 qi4che1 chan3liang4 – produkcja chińskich samochodów
经济部jing1ji4bu4 – Ministerstwo Gospodarki
俄罗斯市场 e2luo2si1 shi4chang3 – rynek rosyjski
沃尔沃wo4er3wo4 -Volvo
哈萨克斯坦 ha1sa4ke4si1tan3 – Kazachstan
专家zhuan1jia1 – Ekspert
福特汽车公司fu2te4 qi4che1 gong1si1 – Firma Ford

Leave a Reply